Peugeot, Citroën, Opel, DS

SEO-advies: hoger in Google door nauwe samenwerking

Hoe bedien je als automobielfabrikant consumenten die een nieuwe auto zoeken met de best passende aankoop van een van je merken? Eind 2017 kreeg ContentKings het verzoek om SEO (Search Engine Optimization) advies voor het consumentenmerk Peugeot. En al snel volgden Citroën DS en Opel, allen tegenwoordig onder de paraplu van Stellantis.

Hoger in Google: begin met een scherpe analyse

Enkele jaren terug kwam je nog weg met 20% online ondersteuning van klanten tegenover 80% contact in de winkel. Tegenwoordig werkt het totaal omgekeerd. De klant bedient zichzelf met 80% online info en kiest daarna waar hij de resterende 20% energie besteedt met een fysieke ervaring. Klanten weten tegenwoordig bijna alles al van die auto als ze de showroom binnenkomen…

Het belang van SEO is daarom van cruciaal belang voor online succes.

Aanleiding

Voor Stellantis was het van groot belang om de ranking van de Nederlandse sites van Peugeot, Citroën, Opel en DS Automobiles te optimaliseren, te verbeteren.

De oplossing van ContentKings

De autobranche maakte een transformatie door. Dus gingen we aan de slag met een stevige analyse van markt en trefwoorden en ontwikkelden een SEO strategie. Daarmee konden we al snel de dashboards inrichten. Vervolgens konden we met hulp van de juiste tools maandelijkse rapportages afgeven per merk. 

Als opdrachtgever krijg je zo telkens een concrete ‘to do list’ om onder de motorkap alles te repareren. Het kan immers zomaar gebeuren dat door software updates, marktveranderingen of veranderingen bij Google je webpagina’s plots lager scoren in ranking. Continue SEO rapportage voorkomt dat belangrijke veranderingen onopgemerkt blijven en dat gebruikers ongemerkt afhaken op je site.

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Renzo van Dongen
Digital content manager Peugeot

Wat hebben we gedaan?

Content optimalisatie 

  • Optimaliseren en creëren van content for de website
  • Checken van  Meta tags, Title tags, H1 titles
  • Redactie van nieuwe pages 
  • Support for nieuwe pagina’s, content voor nieuwe modellen
  • Identificeren van nieuwe keyword opportunities
  • Redactie van meta descriptions

Technische ondersteuning

  • Technische analyse van de sites
  • Wekelijks rapportage broken links met follow-up
  • Een 301 redirect schema, monitoring and management van het 301 redirect schema
  • Creëren en plaatsen van sitemaps
  • Follow up op wekelijkse 404-error rapportages
  • Analyse op site snelheid, optimalisatie en follow-up

Autoriteit

  • Redirect instellen van de belangrijkste links naar nieuwe pagina’s
  • Monitoren van huidige linkprofiel voor de nieuwe website
  • Analyse van interne link structure
  • Repareren van mogelijke verbroken inbound links
  • Checken van bestaande inbound linkprofiel

Rapportage

  • Rank monitoren
  • Post launch monitoren van referral traffic, spider activiteit en mogelijke fouten (301, …)

Het team van ContentKings ondersteunt ons alsof ze een verlengstuk van mijn afdeling zijn. Ownership, bekwaam advies, pro-actief, tastbare actiepunten, hoog-over meedenken. Fijne collega’s om mee samen te werken.
Henriëtte Willems – ter Keurs
Digital manager Stellantis Automobiles

Resultaat: top ranking, top team acties, management volledig ontzorgd 

ContentKings heeft Stellantis volledig ontzorgt op het gebied van SEO. Daarbij werden alle middelen ingezet om iedereen in het team, intern en extern, precies te informeren en motiveren. Namen en rugnummers ontbreken in deze case – want vertrouwelijk natuurlijk – maar de resultaten zijn jaar op jaar overtuigend.

Ellen Altenburg

Meer weten over dit project of wat ContentKings voor uw project kan betekenen? Neem contact op met Ellen.

Andere cases