Contentstrategie

Met een slimme strategie bespaar je kosten en tijd

Jouw organisatie helpt klanten met content. Je contentmarketing werkt in verschillende situaties en via verschillende kanalen. Maar je bent niet tevreden over de samenhang. Het voelt teveel als los zand. En je hebt het gevoel dat het wiel regelmatig opnieuw wordt uitgevonden…

Een consistent verhaal dat recht doet aan je merk

Een contentstrategie beschrijft met welke content je je doelstellingen bereikt én je jouw klanten optimaal bedient. Het brengt balans tussen de mensen en middelen, je eigen doelstellingen en de behoeften van je doelgroep.

Een contentstrategie gebaseerd op het analysewerk in stap 1, meestal een behoefteonderzoek. Samen ontwikkelen we een strategie aan de hand van vragen als:

  • wat wil je organisatie wérkelijk bereiken (business goals),
  • welke werkelijke behoefte heeft je klant? (Jobs-To-Be-Done, customer journey),
  • welke interacties sluiten aan bij deze Customer Jobs én jouw business goals,
  • welke oplossingen (en content) zijn daarbij noodzakelijk?

Afstemming op het primaire proces

Een contentstrategie helpt je bij het tactisch inzetten en de uitvoering van online activiteiten. Communicatie en dienstverlening zijn zo optimaal afgestemd op het primaire proces van je organisatie.

Een contentstrategie van ContentKings is concreet, specifiek en volledig. Een instrument om je middelen optimaal in te zetten. Je weet wanneer je welke informatie gaat aanbieden, voor wie en met welk doel. Je toegevoegde waarde is concreet en kwantificeerbaar voor elke activiteit.

Interne doelen bepalen

We zoeken de praktische doelen. Niet ‘hoog over’, maar ‘laag bij de grond’. Waar op worden de mensen aan het einde van het jaar op afgerekend? Vaak zijn een paar gesprekken met het middenkader afdoende.

Externe behoeften

Dit bouwt voort op het behoefteonderzoek uit stap 1. We hebben intensieve gesprekken gevoerd, liefst met senior vertegenwoordigers van je klanten en gebruikers. We gebruiken onze eigen methode om een ’taakanalyse’ uit kunnen voeren. Gespreksonderwerpen:

  • Activiteiten en processen
  • Vragen
  • Antwoorden
  • Bronnen
  • Oplossingen

Niet alleen wist ContentKings wat er wel en wat er niet werkt voor onze eindgebruikers; ze wisten ook de rest van onze organisatie te inspireren.
Manon Gorissen
Digital innovation manager, Maastricht University

Matchende oplossingen

Nu we de interne doelen hebben en de externe behoeften (Customer Jobs) weten, kunnen we beiden gaan matchen. Dat doen we met het Customer Experience Programme. In een reeks design thinking workshops genereren we matchende oplossingen. We stellen prioriteiten. Samen.

Onderdelen van een contentstrategie

Aan de slag? Kijk eens bij een van onze uitvoeringsdiensten:

Strategiefase

Bij de strategiefase heb je een duidelijk gevoel voor richting. Nu komt het erop aan die richting vorm te geven. En zoals je weet: verandering komt niet door een paar Power Point sheets. In de strategiefase bouwen we enerzijds verder op de klantinzichten (plan) en ontwikkelen we anderzijds met jouw team oplossingen (design). In onze design thinking workshop zitten jouw collega’s: zo divers en inclusief mogelijk. Het maakt dat de matchende oplossingen écht vernieuwend zijn. En vaak zéér toepasbaar. Wees niet verbaasd als uit één sessie 200 post-its en 25 goede ideeën komen.

Tools

Parallel aan de contentstrategie kunnen we een aantal tools inzetten om de strategie vorm te geven en te toetsen:

  • Customer Job Workshops
  • Customer Journeys
  • Persona’s
  • Usability test

Customer Relationships

Met het inzicht van de Customer Jobs van je stakeholders krijg je inzicht in waarom jouw klanten kiezen voor jouw oplossingen. Maar er is meer. Want wat gebeurt er als je de interactie rondom die Customer Job zich herhaalt? En er vanuit jouw organisatie steeds duidelijker wordt welke touch points wel werken en welke niet? Dan bouw je aan de optelsom van interacties: een relatie. Door onderzoek ontdekken veel van onze opdrachtgevers bovendien dat die relatie veelzijdig, complex en genuanceerd is. Niet alleen klant-leverancier, maar ook bijvoorbeeld expert-expert of vakman-gereedschap.

We ontwikkelden eerder een contentstrategie voor:

Rob Punselie

Meer weten over contentstrategie of wat ContentKings voor je kan betekenen? Neem dan contact op met Rob.

Bel Rob

1

Analyse

Wij laten je zien wat er leeft bij jouw klanten.

2

Strategie

Samen met jouw team zetten we de winnende koers uit.

3

Implementatie

Duurzaam succes voor klanten en medewerkers.