Kwalitatief onderzoek
Bij dit kwalitatief onderzoek registreren we nadrukkelijk ook non-verbale signalen en observeren we hoe de dagelijkse omgeving van je klanten eruit ziet. Daarom doen we dit onderzoek bij voorkeur in de natuurlijke omgeving van gebruikers: thuis, op het werk of onderweg op een mobiele telefoon. In deze coronatijd gebruiken we nieuwe, innovatieve methoden om op afstand behoefteonderzoek te doen.
Eye-openers door diepte-interviews
De uitkomsten van een behoefteonderzoek zijn vaak echte eye-openers. Oude aannames kunnen direct overboord. Je krijgt de bevindingen van de analyse gepresenteerd in een inspirerende presentatie met stevig adviesrapport.
De inzichten vormen een uitstekend fundament bij vernieuwing van site, intranet of app. Vaak is onze eindpresentatie de start van een interne transformatie. Er is draagvlak gecreëerd. We zien collega’s hierna gemotiveerd aan de slag gaan, om samen échte antwoorden op échte vragen van stakeholders te geven.
We kozen voor ContentKings mede vanwege hun visie op customer jobs. Die visie op customer jobs binnen een behoefteonderzoek sprak ons meteen aan.
Lisanne van Daalen de Jel
Online marketing en communicatieadviseur
Onderzoeksplan opstellen
Wie zijn je stakeholders? We bepalen samen welke segmenten relevant zijn voor het onderzoek. Vaak is het interessanter uit te gaan van de intrinsieke relatie van van de klassieke ‘doelgroepen’. Verder stellen we vast hoeveel respondenten we gaan spreken, wat voor een profiel ze idealiter hebben en hoe we kunnen werven.
Veldwerk
We voeren intensieve gesprekken, liefst met senior vertegenwoordigers van je stakeholder. We gebruiken onze eigen methode om een ’taakanalyse’ uit kunnen voeren. Gespreksonderwerpen:
- Activiteiten en processen
- Vragen
- Antwoorden
- Bronnen
- Oplossingen
Patronen herkennen
Na een verrassend beperkt aantal gesprekken ontstaan er patronen. Structuren van processen. Beginpunten van taken. Aanleidingen voor processen, Knelpunten.
Daarmee gaan we aan de slag om zoek te gaan naar het belangrijkste doel: de Customer Jobs van je stakeholders.