Hoe weet jij als projectleider of je de juiste keuzes maakt? Als projectleider wil je de juiste keuzes maken om de klantervaring te verbeteren. Met zoveel mogelijke functionaliteiten voor apps en websites, hoe bepaal je prioriteiten? De sleutel tot succes ligt in het begrijpen van de Customer Journey en het optimaliseren van de klantreis. Door te focussen op de essentiële taken van je klanten, de ‘customer jobs’. Hierdoor kun je je KPI’s verhogen en een echte expert worden in het verbeteren van de Customer Experience (CX).
Wil jij je KPI’s met 20% omhoog? Word ook een prioriteits-ninja!
“Een ninja (Japans: 忍者) is een van oorsprong Japanse krijger die met alle middelen en ware doodsverachting zijn taak probeert te volbrengen.”
Over customer jobs en waarom zijn ze belangrijk?
Hoe word je een ninja? Focus met ware doodsverachting enkel en alleen op de customer jobs van je klanten. Dit zijn ‘de essentiële taken’ waarvoor klanten naar jou toe komen.
Als je weet waar je klanten vastlopen bij het uitvoeren van deze taken heb je de sleutel tot succes in handen. Houd daarom die customer jobs in de spotlights. Zo kun je de juiste keuzes maken. Alleen dan gaat jouw team échte vragen beantwoorden en oplossingen creëren die precies aansluiten bij de behoeften van je klanten. Zowel online als offline.
Voorbeeld: mensen komen niet enkel een boor kopen maar zijn bezig hun kamer in te richten. Daarvoor willen ze een schilderij ophangen en een gat boren. Maar misschien ook wat kussentjes of stoelen kopen? De meeste bouwmarkten hebben inmiddels deze customer jobs begrepen. Je kunt er zelfs geurkaarsen kopen.
Prioriteiten stellen met customer jobs
Als drukbezette projectleider van een online platform kun je naar een overweldigende hoeveelheid functies staren die je allemaal zou kunnen implementeren. Maar waar begin je? Dit is waar customer jobs je helpen. Door te focussen op deze kernbehoeften van je klanten richt je alle inspanningen op wat er écht toe doet. Je wordt een prioriteits-ninja. Je leert de meest impactvolle functies selecteren en de ontwikkeltijd van je team effectief te benutten. Niet halfslachtig implementeren, nee met gestrekt been en álle middelen.
De customer jobs zijn de succesfactoren die je in de oriëntatiefase boven tafel haalt. Deze problemen van je klanten moeten je prioriteitenlijst bepalen. Zó zet jij je ontwikkelteam aan het werk.
Hoe kom je achter deze customer jobs? Dit vraagt onderzoek, je wilt inzicht krijgen in de wereld van je klanten. Ga luisteren, beter nog: ga kijken! Welke frustraties kom je dan tegen? Welke taken willen ze moeiteloos kunnen volbrengen? Zo kom je tot de kern, de customer jobs.
Elke klik, elke swipe en elke interactie moet waarde toevoegen aan het leven van je klant. Meer weten over onderzoek naar customer jobs? Lees bijvoorbeeld het succesverhaal over maastrichtuniversity.nl.