Geen content voor 25 doelgroepen, maar focus op 9 Customer Jobs. De hele site ondersteunt deze essentiële taken. Resultaat: verdubbeling van het verkeer op de kennismakingspagina’s. En: 90% minder telefoontjes en mailtjes bij de helpdesk…
Uitdaging: effectieve voorlichting voor internationale studenten
De Universiteit Maastricht is een van de beste jonge universiteiten wereldwijd. De universiteit onderscheidt zich door haar probleemgestuurde onderwijs, (zeer) internationale karakter en multidisciplinaire benadering van onderzoek en onderwijs. Voorlichting is een uitdaging met meer dan 50% internationale studenten die niet vooraf naar een Open Dag kunnen…
Aanleiding
Aankomende studenten verdwaalden, een roodgloeiende lijn bij de helpdesk, collega-onderzoekers zagen niet wat de Universiteit Maastricht (UM) doet, het verouderde contentmanagementsysteem (CMS) dreef webredacteuren tot wanhoop. De website van de UM was door de jaren heen gegroeid en gegroeid. Het aantal pagina’s liep in de tienduizenden. Het was tijd voor een nieuwe website.
De oplossing van ContentKings
De UM koos op ons advies een andere benadering: een vernieuwing die niet gebaseerd is op techniek, maar op inhoud. De gebruiker centraal. Een tweetalige website die op het juiste moment de juiste informatie biedt voor (potentiële) studenten, onderzoekers, medewerkers en andere externen.
Van 55.000 naar 3.000 pagina’s. Het resultaat van de doortastende aanpak van ContentKings.
Wat hebben we gedaan?
ContentKings is gevraagd de UM te adviseren en vervolgens de nieuwe website mede te realiseren. We hebben er gewerkt aan:
- een contentstrategie voor alle doelgroepen en kanalen van UM,
- een uitwerking van de contentstrategie voor het ontwikkelproces van de nieuwe site,
- een plan voor de projectredactie,
- ondersteuning van projectredactie (advies, presentaties, richtlijnen),
- redactie van bijna 1000 webpagina’s,
- een handleiding voor de redacteuren.
In detail
Voor de inventarisatie van de wensen van gebruikers hanteerden we eerdere onderzoeken, de webstatistieken en een online vragenlijst als uitgangspunt. Hiermee konden we expliciet benoemen welke vragen en ‘taken’ die gebruikers hebben. Zo bepaalden we de contentstrategie waarin de interne doelen zijn verbonden met de externe taken. Tijdens dit traject zijn telkens zoveel mogelijk onderdelen van de UM betrokken, wat door de sterk decentrale organisatie van de website, zeer belangrijk was.
We ontwierpen vervolgens 9 ‘taakkaarten’ ter verduidelijking van wat gebruikers op de site komen doen: op welke vragen van gebruikers moet de site van UM antwoord gaan geven. In samenwerking met andere externe partijen hebben we de contentstrategie vertaald naar structuren voor de site: formats.
Vervolgens is, parallel aan de bouw, het redactieteam ingericht en van start gegaan. In de Tapijnkazerne, een nieuwe hippe UM locatie, is door een redactieteam van 20 redacteuren maandenlang gezwoegd om het CMS te reviewen, de formats aan te vullen en alle content te produceren.
Daarnaast hebben we bijna 1000 pagina’s geproduceerd, met name voor de onderdelen ‘Aanmelden voor een opleiding’ en ‘Support’.
Resultaat: Taakgericht en passend bij de UM
De site geeft antwoord op de vragen van gebruikers, met de belangrijkste informatie prominent in beeld. Het oriënteren op een studie staat voorop, maar ook het onderzoek krijgt de aandacht die het verdient. Een beeld vormen over het leven en wonen in Maastricht krijgt een eigen hoofdstuk, waar ook de vele niet-Nederlandse studenten en medewerkers blij mee zijn.
Update (2023): de site wordt vernieuwd, wat blijkt? De contentstrategie is nog even actueel als vijf jaar geleden. Een taakgerichte contentstrategie is een duurzame investering.
Ellen Altenburg
Meer weten over dit project of wat ContentKings voor uw project kan betekenen? Neem contact op met Ellen.