It’s a wrap: OmnichannelX 2020

Van 8 tot 10 juni j.l. vond de internationale conferentie OmnichannelX 2020 plaats. Niet in Amsterdam zoals gepland, maar online. ContentKings was sponsor van het event, dat zo’n 200 internationale bezoekers trok. Een kort verslag met highlights en lessons learned.

Highlights

Laat me je meenemen door een aantal presentaties die indruk maakten.

  • Noz Urbina (OmnichannelX/Urbina Consulting) is zelf een topexpert op het gebied van content management en systemen. Noz heeft een interessant kijk op het structureren van content. Zijn ideale opbouw is die waarbij content uit componenten bestaat: een soort content LEGO. Erg inspirerend.

  • Ryan Skinner (Forrester) was evenals vorig jaar een topper. Dit keer was de blik in zijn keuken wel heel letterlijk 😉 Dat was wel leuk aan zo’n online event. Een boeiend verhaal over de uitdaging die Omnichannel vormt voor de meeste organisaties. Hij schetste de Omnichannel Challenge als een expeditie naar de Mount Everest met onderweg meerdere basisstations.

  • Patrick Bosek (easyDITA) werkt in een behoorlijk gespecialiseerd domein (single source publishing in een XML omgeving). Wat me opviel was zijn credo “you have to out-educate your competition”. Omdat content marketing ook steeds minder oplevert krijg je volgens hem vooral meer groei via via. Zodra je “High Understanding Customers” krijgt, worden zij ook ambassadeur van je producten en diensten.

  • Christopher Strebel (WHO) met het verhaal achter een organisatie die vrijwel zo ongeveer de hele wereld over zich heen heeft gekregen. Hij stond stil bij een enorme migratie van content, maar zeker ook bij het internationale top tasks project van collega Gerry McGovern.
    In dat project zijn alle toptaken rondom covid-19 in kaart gebracht, geclusterd en samengevoegd naar een beperkte set onderwerpen. Opvallend: de overeenkomsten wereldwijd. De toptaken zijn voor allen gelijk, los van opleiding, professie of continent.

  • Paras Aggarwal (Tabcorp) had een bijzonder verhaal over hoe hij in een commerciële omgeving (een van de grootste gokbedrijven wereldwijd) design thinking kon implementeren. Hij sprak over het verschil tussen ‘frictionless journey’ waar dat kan en ‘positive friction’ waar dat nodig is.
    Zoals bij het beperken van de inleg van de gokker met een tijdslot, om onverantwoorde verliezen te beperken. Aardig was ook zijn keuze om de design thinking ruimte centraal bij de wandelgang te plaatsen. daarmee trok het ‘spelen’ van zijn design team al snel de ‘gewenste’ aandacht van de andere werknemers in het hoofdkantoor. ‘Design is a team sport, play as a team’.

  • Lee Boonstra (Google) liet in een presentatie zien hoeveel effectiever allerlei dialogen gevoerd kunnen worden met AI, chatbots en voice (‘ok Google’). Naar verwachting zullen we in 2022 ongeveer 8 miljard besparen door het inzetten van chatbots. 

  • Tjeerd Schopman en Tim Hanse (Crossphase) presenteerden een mooi model waarin de volledige Content Skillset werd beschreven. Twaalf vaardigheden, keurig verdeeld over de categorieën Creation, Strategy en Management. Leverde enthousiaste reacties op ook van deelnemers.  

ContentKings – workshop en keynote

We hebben met veel plezier bijgedragen aan dit event, niet alleen als sponsor. We hielden een pre-conference workshop ‘Customer loyalty in the Digital Age’ en ik gaf de drukbezochte presentatie ‘Managing conflicting visions on customers and digital success’.  

Customer Loyalty in the Digital Age

Leuk om te zien hoe je ook digitaal een creatieve sfeer krijgt in een online workshop. Prima te vergelijken met de 200 post-its die je live kunt plakken in een design thinking sessie. In de workshop van ContentKings stond de customer job ‘Staying healthy’ centraal en de problematiek van een stadsapotheek. 

Met internationale deelnemers vanuit totaal verschillende bedrijven kwamen we samen tot ‘de apotheek van de toekomst’. Spectaculair realistisch. Een van de deelnemers was stadsapotheker, zij vertelde dat een aantal van de verzonnen solutions -as we speak- bij haar op stapel stonden.

“Geweldig hoe je met deze de methode zo snel tot de kern komt van een probleem, een klant en een organisatie waar je helemaal niet vertrouwd mee bent.” 
Brigitte de Leeuw
Agile coach bij Profit-Marketing


Presentatie over ‘ownership & vision’

Zelf gaf ik met veel plezier op dag 1 de presentatie Managing conflicting visions on customers en digital success. Dat het onderwerp leeft, bleek uit grote opkomst en het enthousiasme van de deelnemers.

Uit alle ContentKings projecten van de afgelopen twintig jaar is gebleken hoe belangrijk het is om draagvlak en visie te ontwikkelen bij digitale projecten. Hoe meer ‘ownership en vision’ er is, hoe meer resultaat.

De Customer Job Methode van ContentKings is als sprint 0 een ideaal startpunt van succesvolle campagnes en platforms. Het is het winnende perspectief op gebruikers en klanten.

OMX heeft ons geïnspireerd om te starten met een reeks webinars. En we bieden klanten nu ook online onze design thinking workshops aan.  

Online conferentie – hoe is dat?

Natuurlijk verliep niet alles gladjes. Technisch verliep dag 1 zelfs wat moeizaam. Opvallend echter was de welwillendheid van het internationale publiek. En ook een mooie ervaring hoe gemakkelijk je online met elkaar over het vakgebied kunt uitwisselen.

Het perspectief van de spreker 😉

Voor mijzelf geldt dat ik van de vele oefensessies vooraf en de uitvoering op de conferentie zelf veel heb geleerd.

Bijvoorbeeld het wel of niet uitzetten van de webcam van de deelnemers uitzet. Op het moment dat ik als spreker een verhaal in één richting vertel, verstoren de blikken van deelnemers. Zij lopen rond in hun kamer, of kijken naar het plafond of zitten aan hun neus terwijl ze luisteren. Ondertussen doe ik m’n stinkende best om mijn verhaal over de bühne te brengen. Die webcam stoort 😉

Een online conferentie is zeker de moeite waard, maar vraagt extra energie. In dat opzicht is het hetzelfde als een online meeting. Het vraagt meer voorbereiding en als je dat inderdaad doet is het daarna een erg effectieve vorm. 

Jammer dat het event voorbij is. Het was een onderdompeling in het vakgebied met collega’s en vakbroeder. We kijken hier al weer uit naar de nieuwe OmnichannelX 2021.