Breng digitaal naar ‘next level’ met Jobs-to-be-Done

Jaarlijks 70 miljoen site-bezoeken van drukke zorgprofessionals. Rapportcijfers > 8. Wat is het geheim achter dit succes?

We hebben het hier niet over een webshop, maar het Farmacotherapeutisch Kompas (FK) van Zorginstituut Nederland. Grote kans dat jouw huisarts deze website open heeft staan als jij langskomt.

Ik heb met mijn collega’s Martijn van der Heijden en Pieter Aarts de afgelopen 12 jaar onderzoek gedaan om verschillende onderdelen van de site te verbeteren.
Als eerste hebben we vanuit ContentKings de Jobs-to-be-Done (JTBD) in kaart gebracht. Vanuit welke ‘taken’ (Jobs) raadplegen artsen de site? Dat bleken er maar vier te zijn!

  • Verifiëren (checken): Past het medicijn van mijn keuze ook qua dosering, interactie en/of bijwerkingen
  • Alternatief zoeken: Welk ander medicijn is er eventueel?
  • Onderbouwen: Wat is mijn motivatie bij het voorschrijven van dit medicijn?
  • Studeren: Wat moet ik weten over deze medicatie?

Onze JTBD methode gaf prima handvatten om het ontwikkelperspectief simpel te houden. Door alleen deze vier Jobs centraal te stellen, werd het softwareontwerp overzichtelijker en efficiënter.
Resultaat? Een snellere ontwikkeling, een hogere adoptie onder artsen en een product dat echt werkt. Lees meer over deze case via de link in de Comments.

Deze aanpak werkt voor élke digitale applicatie. Digitale producten zijn vaak complexer dan nodig. Niet omdat ontwikkelaars dat willen, maar omdat de focus te eenzijdig ligt op techniek.

Kies liever voor next level. Begin bij de werkelijke taak van de gebruiker en vooral: hou dat perspectief vast. Bouw van daaruit verder.

Of het nu gaat om een e-commerce platform of andere digitale applicaties: door te focussen op de jobs van gebruikers voorkom je digitale ruis en bouw je software die écht waarde toevoegt.

(ook verschenen op LinkedIn)