Thuiswerken is here to stay…is it?
Is er in jouw organisatie ook al een taskforce bezig met de toekomst van het nieuwe thuiswerken? Want zoveel is wel duidelijk: thuiswerken gaat blijven. Afgedwongen door corona of niet. Feit is dat het heel nieuwe eisen stelt aan een organisatie en aan een leidinggevende. Een pleidooi voor onderzoek naar een nieuwe balans.
In één klap digitaal
Het was een knap kunstje. Veel digitale innovaties – normaal goed voor zeker anderhalf jaar droogzwemmen- werden zo ongeveer in een week ingevoerd.
Ook werknemers waren vooral enthousiast. De meesten wilden dit voortaan wel zo houden, minimaal 1-3 dagen thuiswerken.
Inmiddels zijn we een half jaar verder. En wat blijkt? Werknemers rollen de hele dag van de ene online meeting in de andere. De lichamelijke gevolgen blijven niet uit. Een stijve nek, rugklachten. Een grote zorg is nu: hoe voorkomen we die fysieke klachten en burn-outs?
Als leidinggevende ben je er niet met een pak koffiebonen sturen naar je medewerkers thuis of een cadeautje als blijk van waardering. De nieuwe leidinggevende heeft andere skills nodig. Hoe houd je die verbinding?
Het samen kroketje eten in de kantine, het praatje bij de receptie of de koffieautomaat: het is allemaal weg. En non-verbaal mis je tijdens besprekingen van alles met de webcam. Hoe goed Zoom of Teams ook hun best doen.
Verlegen managers?
Ik sprak laatst iemand die had al 7 maanden geen persoonlijk contact gehad met zijn inhoudelijk leidinggevende. Hij vatte het op als een ernstige blijk van desinteresse. Of zijn managers nu gewoonweg ietwat in verlegenheid gebracht? Bevorderen van ‘werkgeluk’ stond immers nooit bovenaan de agenda. Nu blijkt die cruciaal.
Misschien moet je mensen wel een sta-tafel thuis bezorgen. Of ze gebruik laten maken van een interieurarchitect van de zaak. Of ‘verplicht’ een ommetje laten maken tijdens de lunch. Creativiteit is geboden. En die creativiteit, da’s nog wel een dingetje.
Zonder verbinding geen creatieve chemie
Philips topman Frans van Houten benoemde het laatst: vooral creatieve beroepen zoals in research en development hebben te lijden van het online werken. Fysiek bij elkaar zijn brengt een chemie tussen mensen teweeg, die we via de computer maar moeilijk kunnen bereiken…
Volgens nieuw onderzoek van PwC kost 1 dag per week thuiswerken in Nederland straks 1,5 miljard per jaar. Eerder onderzoek liet juist zien dat er 4 miljard per jaar zou worden bespaard op huur en en kosten woon-werkverkeer. Maar daarbij was niet rekening gehouden met andere, minder meetbare aspecten. En die andere aspecten, dat is waar Van Houten op doelde. Ze zijn het cement in je organisatie.
Dat is wel een dingetje. Hoe blijf je in deze omstandigheden de concurrentie voor? Hoe kun je innoveren? En hoe kun je überhaupt ergens intern draagvlak voor krijgen?
Uitdaging voor organisaties en leidinggevenden
De grote vraag voor een leidinggevende is simpelweg: waar hebben mijn mensen behoefte aan? Wat zijn hun taken en hoe kunnen ze die onder deze omstandigheden uitvoeren? Hoe kan ik dat ondersteunen? Wat vraagt dat van mij?
Laten we het als een uitdaging zien om met elkaar zo’n nieuwe balans te vinden. Effectief digitaal samenwerken kan wel eens meer tijd en voorbereiding vragen dan traditioneel samenwerken. Durf het te onderzoeken. Wees creatief.
Durf te onderzoeken
Wat zijn de echte behoefte van je medewerkers bij het (online) uitoefenen van hun werk? En dat zijn dan toch weer die Jobs to be Done. Want die Jobs to be Done van werknemers veranderen niet. Resultaat boeken, mijn taken succesvol afronden, mijn klanten bedienen, mijn collega’s helpen.
En ook thuis: gezond en gelukkig blijven, mijn partner, mijn kinderen, en de kwetsbaren in mijn omgeving.
Alles begint met de juiste vragen stellen. En als leidinggevende is het prima om ‘verlegen’ te zijn met een situatie. Het is alvast een mooi begin van een goed gesprek.
Rob Punselie
Ellen Altenburg