Usabilityonderzoek

Kijk waar je klanten aanhaken... en afhaken

Je wilt weten of je online platform écht voor je klanten werkt. Vinden ze wat ze zoeken? Hoe gebruiksvriendelijk ervaren ze het platform eigenlijk? 

De waarheid over jouw platform, precies zoals je gebruikers het ervaren

In een usabilityonderzoek gebruiken jouw gebruikers en klanten je platform  in een natuurlijke situatie. Je ziet zelf hoe jouw klanten het platform ervaren. Waar gaat dat goed? En waar niet? Het is de perfecte start voor een project op weg naar happy customers.

Wat ervaren potentiële klanten?

Een Usabilitytest is een kwalitatief onderzoek naar de ervaring van jouw klanten. Wat doen zij op hun smartphone, tablet of desktop? Tijdens de test voeren representatieve proefpersonen opdrachten uit. Ze worden gefilmd terwijl ze door je aanbod klikken, zoals een echte klant zou doen. Hierbij zeggen ze hardop wat ze denken. Hun handelingen worden gemonitord en vastgelegd. De opnamen maken duidelijk waar de deelnemers moeite mee hebben, waar ze afhaken en waar ze juist wél hun weg vinden.

Bekijk de klantbeleving terug

Van al het audio- en beeldmateriaal maken wij een videocompilatie. Tijdens een presentatie licht onze usabilityexpert de reacties van de respondenten toe. In de rapportage ontvang je de videobeelden inclusief praktijkgerichte aanbevelingen en handreikingen voor verbetering.

Het “ContentKings-onderzoek” was bij ons jarenlang een begrip. Zo belangrijk was het ook.
communicatieadviseur (Logius)

Veel varianten, focus op resultaat

Daarnaast zijn er een groot aantal onderzoeksvarianten mogelijk, die telkens een ander aspect van het gebruikersgedrag centraal stellen. Het kiezen van het juiste gebruikersonderzoek is daarom een belangrijk onderwerp bij onze eerste kennismaking.

Onderdelen van een usabilitytest

Planfase

Bij de start van project zoek je een stevig punt van vertrek: enerzijds het heden (Use & Learn) anderzijds ook het begin van iets nieuws (Plan). Een usabilitytest is een perfecte aftrap van een herontwerp. Je voorkomt luchtfietsen en mooimakerij. Dat is namelijk meestal niet waar je klanten voor komen. Je krijgt een scherp beeld van wat er fout gaat op je platform en waarom. Je bespaart kosten, je wéét immers waar de schoen wringt.

Tools

Parallel aan een usabilitytest kunnen we een aantal tools inzetten om een scherp beeld te krijgen van de realiteit bij de klant:

  • Analytics/KPI: wat vertellen de webstatistieken over het huidige gebruik van het platform?
  • Behoefteonderzoek: wat zijn de werkelijke behoeften van klanten?
  • Concept test: wat vinden gebruikers van een bepaalde schets of ontwerp?

Jobs to be Done

Het belangrijkste ijkpunt van een usabilitytest zijn de Customer Jobs van je klanten. Kunnen klanten hun echte problemen oplossen met jouw platform? Hoe sluit het platform daarbij aan? In een vervolg kunnen we in een strategische workshop met het Customer Job Canvas aan de slag. We leggen dan de dynamiek vast tussen de wensen van de klant (Desired Outcomes) en jouw gewenste resultaten doelen (Results).

We deden eerder usability onderzoek voor:

Rob Punselie

Meer weten over usabilityonderzoek of wat ContentKings voor je kan betekenen? Neem  dan contact op met Rob.

Bel Rob

1

Analyse

Wij laten je zien wat er leeft bij jouw klanten.

2

Strategie

Samen met jouw team zetten we de winnende koers uit.

3

Uitvoering

Succes gegarandeerd. Jouw team maakt het waar: altijd, overal, bij elk van je klanten.