Usability onderzoek

Randstad is een van de oudste en grootste uitzenders en niet alleen van Nederland. Al meer dan 55 jaar helpt ze mensen bij het vinden van een baan en bedrijven om hun doelstellingen te realiseren. Daarbij stelt ze ‘jou’ centraal, of je nou werk of juist medewerkers zoekt.

Ze ontwikkelde een mobiele ‘huisstijl’ die het uitgangspunt moest worden voor al hun mobiele applicaties wereldwijd. Om zeker te zijn dat gebruikers met het functioneel- en interactieontwerp overweg zouden kunnen, heeft Randstad ons gevraagd een usabilitytest uit te voeren.

De oplossing van ContentKings

Wij helpen je snel kijken door de ogen van jouw klanten.

Wat hebben we gedaan?

We voerden een usabilitytest uit op een klikbare dummy van de ontwerpen. De doorlooptijd was cruciaal omdat de huisstijl op een vastgestelde datum aan de Raad van Bestuur werd gepresenteerd. Het hele project is daarom binnen twee weken uitgevoerd:

  • opstellen van een testplan,
  • werven van proefpersonen,
  • testen, en
  • rapporteren.

Live meekijken en direct doorgaan

Tijdens de usabilitytest konden ontwerpers de test live volgen in een aparte ruimte. Direct na het uitvoeren van de test organiseerden we een workshop met de ontwerpers. Hier besprak de onderzoeker van ContentKings zijn bevindingen en concrete aanbevelingen voor verbetering met de rest van het team.

Resultaat: verbeterd en gebruiksvriendelijk ontwerp

De opdrachtgever en de ontwerpers konden meteen de volgende dag al aan de slag met de verbeterpunten. Mede hierdoor is het functioneel- en interactieontwerp verbeterd. Ze hebben ook de belangrijke deadline gehaald.

Meer weten?

We vertellen je graag meer over nut en noodzaak van een behoefteonderzoek. Onze behoefteonderzoeken leiden altijd tot inzicht in de customer jobs van de stakeholders die je onderzoekt. Heldere customer jobs geven richting aan alle activiteiten van je organisatie. Ze vormen de basis voor een gedegen contentstrategie.

Kijk jij al door de ogen van jouw klant?

Kijk met ons mee