Chinees Straatbeeld Neon

Door Rob Punselie. Dit artikel verscheen eerder op onze oude blog. We herhalen het hier omdat deze lessen nog steeds actueel en waardevol zijn.

Websites met de focus op de taken van de webbezoeker presteren beter. Voor wie het nog niet wist: de meeste webbezoekers komen om dingen te doen, ze hebben een taak. En in veel gevallen is hun lijstje met taken eigenlijk heel beperkt. Daarom is het verstandig je website in te richten juist op die taken. ‘Taakgericht’ is inmiddels gelukkig bijna een modewoord, al eerder schreven we er over. In de realiteit is het achterhalen van de taken nog niet zo eenvoudig; het gericht aanpassen van een website maar ook de achterliggende organisatie is zelfs een dagtaak.

Eén aspect van taakgericht schrijven blijft vaak onderbelicht: ook voor de webredacteur is dezelfde focus van belang. Je kunt elke minuut redactietijd maar een keer gebruiken… Kies daarom voor je eigen toptaken.

Daarvoor is de onderstaande checklist bedoeld. Het helpt je als webredacteur je tijd te richten op de content die er écht toe doet.

Checklist Taakgerichte webredactie

1. Weet ik wat vanuit de organisatie de beoogde doelen zijn op de website?

Het antwoord stuurt je direct naar de belangrijkste redactionele webpagina’s.

2. Kan ik de doelstellingen kwantificeren? (SMART)

Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden: het is altijd goed om vage beleidsvoornemens om te zetten in concrete doelpagina’s. Wie moet daar komen? Wat moeten ze daar doen? Hoe vaak?

Een SMART aanpak is overigens ook een prima opstap naar contentoptimalisatie: ondersteund door webstatistiek snel en gericht content verbeteren.

3. Heb ik een overzicht van redactionele inspanning versus rendement?

  • Wat zijn de meest arbeidsintensieve pagina’s? Zijn deze kostbare pagina’s al die aandacht wel waard? Kijk eens in je statistieken.
  • Welke content wordt het minst ververst? Leeft het nog wel? Of ruikt het niet meer fris en is het eigenlijk zombiecommunicatie? Tijd om te snoeien!
  • Wie schrijft welke content? Zitten de knapste koppen aan de lastigste klus of juist niet?
  • Hoeveel inspanning kosten de verschillende pagina’s (budget, bezetting)? Oftewel zoals de Fransen zeggen: Put your money where your mouth is.