Rob Bij UX Meetup

Een verslag van UX MeetUp, 1 juni, FreedomLab, Amsterdam

Door Pieter Aarts. Dit verslag verscheen ook op LinkedIn pulse.

MeetUp groep Amsterdam UX nodigde Rob Punselie uit te reflecteren op de raakvlakken van UX en content. Ruim zestig UX’ers in alle soorten en maten zagen Rob aftrappen met een duidelijk standpunt. UX en content hebben alles met elkaar te maken. Zeker wanneer je UX definieert als ‘dat wat nodig is om de interacties van eindgebruikers optimaal te maken’.

Content gaat niet over wat jij wilt roeptoeteren…

Nick van der Linde van Mirabeau presenteerde in een eerdere aflevering van UX MeetUp een ijzersterke KLM-case op basis van de visie: ‘De eindgebruiker heeft simpelweg altijd gelijk en moet daarom zo goed mogelijk geservicet worden.’

Rob haakte daar direct op in: ‘Content gaat niet over wat je als organisatie of merk wilt vertellen of roeptoeteren. Het gaat niet om zenden, maar om zinvolle interacties. Relevantie kun je tenslotte niet kopen. Je bent relevant, of je bent het niet, daar oordeelt de buitenwereld wel over. Je moet de eindgebruiker dus zo goed mogelijk willen leren kennen. Wie erin slaagt de behoeften en vragen van gebruikers helder op een rij te zetten is al een eind op de goede weg. Maar je kunt pas echt succesvol zijn als je hierop effectief inspeelt met een digitaal kanaal of platform.’

De methodologie van ContentKings helpt dat voor elkaar te krijgen. Rob maakt inzichtelijk hoe je met behulp van een zogenaamd relatiemodel’ helder krijgt waar de doelstellingen van een organisatie en de taken van gebruikers (klanten) elkaar raken. Zijn visie is hierbij simpel: wil je dat je onlinekanaal meer betekenis én toegevoegde waarde krijgt? Investeer dan vooral op deze raakvlakken, en doe dat simultaan met behulp van digital design, UX en content.

UX en content moeten elkaar simpelweg eerder en vaker vinden

Met een aantal tools zoals een ‘taakcanvas’ en een daarop gebaseerd ‘content-format’ kan ContentKings in een ontwikkelproces valide, echte, relevante input leveren. Geen Lorem Ipsum teksten dus. Dat kan al watervallend maar bij voorkeur werken ze agile. Idealiter is er sprake van een scrum waarbij parallel echte content ontwikkeld wordt. Rob: ‘Je moet met de billen bloot en direct met alle disciplines de grootste complexiteit proberen te tackelen: design, techniek, CMS, SEO, UX én content. Deze aanpak komt de gebruikers, hun gebruikservaring en daarmee de effectiviteit van een online investering alleen maar ten goede.’

In de discussie en de aansluitende borrel wordt dit noodzakelijke verbond tussen de verschillende disciplines duidelijk voelbaar. Een bezoekster: ‘Je wilt werken met en aan een zo echt mogelijk Minimum Viable Product. Daarbij staat de ervaring altijd centraal en daarop heeft de juiste content een belangrijke, positieve invloed.’ En ook gehoord: ‘UX en content moeten elkaar simpelweg eerder en vaker vinden.’ Deze avond was in ieder geval een waardevolle stap in die ambitie.