Court Yard 01

Kapitein Zwartbaard deed zijn best om op de duivel te lijken. Zo maakte hij een merkwaardige maar ook blijvende indruk op iedereen die hij tegenkwam. Wat kunnen overheden hiervan leren? Of is het beter dat zij een eigen manier vinden en vooral kijken wat hun doelstellingen zijn?  Hierbij onze leestips van vandaag.

Leestip 1. Je merk is de optelsom van alle klantervaringen. UX is daarom vaak de beslissende factor, zeker online. Kate Williamson geeft een geschiedenisles. In Brand Is Experience in the Digital Age gaat ze van Zwartbaard, via Elon Musk naar Jakob Nielsen.

Leestip 2. Charles Darwin zag al dat aanpassen overleven is. In het bedrijfsleven is dat niet anders. Daarom dat steeds meer organisaties agile worden. Of in ieder geval agile werken. Mirabeau begeleidt agile transitioners en schreef er een fact-sheet over.

Leestip 3. Digitale disruptie voor overheidsdiensten gaat veel en veel verder dan tot nu toe gebruikelijk. Is klakkeloos kopiëren van profit-organisaties wel zo’n goed idee? Stuart Lauchlan vraagt zich af: ‘What if we’ve been doing digital government all wrong?’

Leestip 4. Design thinking is te belangrijk om het alleen aan designers over te laten. Alle stakeholders aan dek, trossen los en ga het écht anders doen. Het Design Management Netwerk (DMN) vroeg drie experts van KLM, Philips en TU-Delft er iets zinnigs over te zeggen. Dat deden ze ook.